Läst, hört, sett & upplevt
netbokhandeln.se

Att tänka på vid rekrytering

december 5, 2017 09:41 by Admin
Det är dags för oss att prata om rekrytering och bemanning, vi vill ta fram 3 viktiga saker att tänka på när du letar efter nya medarbetare:

1. Arbeta fram en kravprofil
Sätt dig in i situationen att du får den perfekta medarbetaren för tjänsten du ska fylla. Vad för personliga- och yrkeserfarenheter skulle den perfekta medarbetaren ha för tjänsten du vill fylla? Det är viktigt att plocka fram vilka krav och egenskaper som förväntas hos den nya medarbetaren, dels för att få in rätt ansökningar men också hitta den spetskompetens du söker.

2. Placera dina annonser rätt kanaler
Tänk på att det finns ett flertal kanaler att publicera dina annons på, det är viktigt för dig att placera just din annons på rätt kanal för din målgrupp. Det finns allt från arbetsförmedlingen till sociala medier. Om det första gången du publicerar en jobbannons rekommenderar jag att du publicerar den på fler marknadsföringskanaler för att samla så mycket data som möjligt.

3. Hur man gör en bra intervju
Tala om för personen du ska intervjua i god tid hur de bör förbereda sig beroende på vad som är planerat, ibland kan det vara aktuellt med att med sig en bild eller intyg. Börja med att förbereda frågor inför intervjun baserat på kravprofilen du gjort innan annonseringen. Under intervjun så ställ många frågor och se till att ställa följdfrågor för att underlätta vid urvalet.

Lycka till!

Bli den första att värdera denna post

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kommentarer är stängt